Erics tårta no.2

Grattis min fina kille på 11 årsdagen!
Eric är anledningen till att denna blogg finns, varit mjölkallergiker sen 4 års ålder. Älskar dig min solstråle. Denna tårta görs med fördel dagen innan.
 
Erics tårta no.2
 
Följ receptet till tårtbotten, tryck HÄR
 
Fyllning 1 Hemkokt vaniljkräm, tryck HÄR (blir mycket men går utmärkt att frysa till senare användning)
 
Fyllning 2 Chokladmousse
  • 2,5 dl alpro soyavisp
  • 1 äggula
  • 0,5 dl socker
  • 0,5 dl planti creamy cooking
  • 100 g mjölkfri choklad
Vaniljspackling , tryck HÄR
 

Gör så här:

  1. Gör tårtbotten enligt receptet. Ett tips är att göra den några dagar innan och frysa den. Lättare att skära, och tårtan går snabbare att slänga ihop.
  2. Gör vaniljkrämen enligt receptet.
  3. Gör chokladmoussen. Vispa soyavisp hårt och ställ svalt.
  4. Vispa äggula och socker pösigt i en kastrull. Värm ett par minuter under ständig omrörning. Tillsätt planti och sjud ett par minuter.
  5. Ta från värmen och rör ner chokladen. Låt svalna.
  6. Vispa ner chokladblandningen i soyavispen.
  7. Dags att fylla tårtan. Dela i 3 delar. Får att få tårtan någorlunda jämn tar jag den botten som är överst i formen och lägger den underst. Tänk upp- och- ner. Fyller tårtan i springformen och packar in i plastfolie och ställer kylskåpskallt över natten. Ta fram tårtan och bred ett tunt lager med vaniljspackling, främst på toppen. Tårtan täcks med sugarpaste och dekorationerna är gjorda i marsipan och sugarpaste.

     
 
 
 

 

 



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

mjolkfriabakverk.blogg.se

Jag bakar mjölkfritt, dvs utan både laktos och mjölkprotein. Det viktigaste för mig är att det ska vara bakverk som alla kan njuta av med eller utan en mjölkallergi. Visst går det att baka goda och tilltalande mjölkfria bakverk. Välkommen till min blogg!

RSS 2.0