Valentine´s Day Cake

 Valentine´s Day Cake

Botten görs enligt principen "lika delar". Ta fram 3 lika stora glas. Knäck äggen i ett glas, låt äggen stå framme en stund, får inte vara kylskåpskalla. Häll upp socker i ett glas, jag tar lite mindre socker. Mät upp vetemjöl och tillsätt ca 0,5- 1 tsk bakpulver i vetemjölet. Vill man göra chokladbotten byt ut ca 1/4 av vetemjölet till kakao. Vispa ägg och socker ordenligt poröst. Vänd ner mjölblandningen och blanda samman. Bilden visar ingredienser till en tårtbotten på 28 cm. Denna Alla hjärtans dag tårta är gjord på 4 ägg och inget kakao. Hjärtformen jag använt är ca 24 cm i diameter. Grädda ca 35 minuter på 175 grader, kolla med en sticka. Ska vara fast. Låt svalna innan den delas.

För att få tårtan jämn och snygg, tar jag den botten som är överst i formen och lägger den underst. Tänk upp-och-ner. Denna tårtbotten är perfekt att frysa och ta fram när man behöver göra en snabb tårta den är till och med lättare att skära när den varit fryst! Jag brukar fylla tårtan i springformen, packa in i plastfolie och ställa kylskåpskallat, se bild. Perfekt att göra dagen innan och sen bara garnering samma dag som den ska serveras.

 
 Fyllning 1, citrongrädde
  • 2 dl alpro soyagrädde
  • 0,5-1 dl lemoncurd
  • 1 krm vaniljpulver
Fyllning 2, vaniljkräm
Garnering
  • 2 dl alpro soyagrädde
  • 2 dl hallon
  • 4 msk florsocker.
Chokladhjärtan, godiskyssar
 
Gör så här:
  1. Gör botten enligt anvisning ovan. Dela tårtbotteni tre delar.
  2. Vispa soygrädden hårt. Klicka i lemoncurd och vaniljpulver och vispa ihop. Bred på botten och lägg på nästa.
  3. Gör vaniljkrämen enligt anvisning och bred på tårtbotten. Lägg på sista botten.
  4. Vispa soyagrädden hårt. Mixa hallon och florssocker och tillsätt i soyagrädden. Vispa ihop. Bred på tårtan och garnera med chokladhjärtan och godiskyssar.
 



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

mjolkfriabakverk.blogg.se

Jag bakar mjölkfritt, dvs utan både laktos och mjölkprotein. Det viktigaste för mig är att det ska vara bakverk som alla kan njuta av med eller utan en mjölkallergi. Visst går det att baka goda och tilltalande mjölkfria bakverk. Välkommen till min blogg!

RSS 2.0