Tårta med limegrädde

Syrlig limegrädde på en tårtbotten med sockerkaka och maräng. Mycket god! Grundreceptet har jag hittat i en gammal icatidning och gjort om efter mitt tycke.
 
Tårta med limegrädde

Sockerkaksbotten

  • 100 g mjölkfritt margarin
  • 1, 5 dl socker
  • 5 äggulor
  • 4 msk alpro soyagrädde
  • 2 dl vetemjöl
  • 2 tsk bakpulver
Maräng
  • 5 äggvitor
  • 1 krm salt
  • 2 dl socker
  • 100 g mandelspån
Limegrädde
  • 2,5 dl alpro soyagrädde
  • 1-1,5 dl limecurd
  • Garnering jordgubbar
Gör så här:
  1. Till sockerkakasbotten. Rör margarinet och socker poröst.
  2. Vispa ner äggulorna. Blanda därefter i soyagrädden.
  3. Blanda mjöl och bakpulver och rör ner i smeten.
  4. Klä en springform ca 26 cm i diameter med bakpapper.
  5. Bred ut smeten i formen.
  6. Till Marängen. Vispa äggvitorna och saltet till ett hårt skum. Tillsätt sockret och vispa hårt. Vänd därefter ner mandelspån i skummet.
  7. Bred marängen över sockerkaksbotten och grädda i nedre delen av ugnen i ca 45 minuter. 150 grader.
  8. Gör under tiden limegrädden. Vispa soyagrädden hårt och vispa sedan i limecurd. När kakan svalnat bred på limegrädden och dekorera med jordgubbar.
 
 
ɑ n n i k ɑ
2015-05-09 @ 13:41:36
URL: http://blogofphoto.webblogg.se

Gott!




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

mjolkfriabakverk.blogg.se

Jag bakar mjölkfritt, dvs utan både laktos och mjölkprotein. Det viktigaste för mig är att det ska vara bakverk som alla kan njuta av med eller utan en mjölkallergi. Visst går det att baka goda och tilltalande mjölkfria bakverk. Välkommen till min blogg!

RSS 2.0