Choklad och fudgetårta

 
Denna gjorde jag till min sons barnkalas, det var strykande åtgång. Det ska inte smaka eller vara en annorlunda konsistens bara för att det är mjölkfritt.
 
Choklad och fudgetårta
  • 200 g mjölkfritt margarin
  • 2,5 dl socker
  • 2 ägg
  • 1 dl kakao
  • 1 msk vaniljsocker
  • 2 dl vetemjöl
  • 1 tsk bakpulver
Glasyr
  • 2 dl planti creamy cooking 
  • 2 dl socker
  • 2 msk sirap
  • 100 g mjölkfri choklad
  • 100 g mjölkfritt margarin
Gör så här:
  1. Smält margarinet.
  2. Rör ihop socker, ägg och det smälta margarinet.
  3. Blanda ihop de torra ingredienser tillsätt därefter margarinblandningen. Rör smeten jämn.
  4. Smörj och bröa en springform, ca 29 cm i diameter och bred ut smeten. Grädda på 175 grader, ca 15 minuter. Kakan ska vara kladdig i mitten.
  5. Gör glasyren. Blanda alla ingredienser utom matfettet i en kastrull. Låt massan småkoka under lite rörning tills den tjocknar ca 10-15 minuter.
  6. Tag från värmen och blanda ner det kalla margarinet i bitar.
  7. Bred glasyren över tårtan. Ställ tårtan kallt att stelna innan servering



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

mjolkfriabakverk.blogg.se

Jag bakar mjölkfritt, dvs utan både laktos och mjölkprotein. Det viktigaste för mig är att det ska vara bakverk som alla kan njuta av med eller utan en mjölkallergi. Visst går det att baka goda och tilltalande mjölkfria bakverk. Välkommen till min blogg!

RSS 2.0