Chocolate cake with coffee glaze

Denna chokladkaka med mycket kaffesmak tilltalar kanske mer vuxenpubliken. Görs den med ett riktigt gott nespresso kaffe, ja då är det en hit! Receptet har jag lånat rakt av från en gammal Cooptidning, tillhör kanske inte vanligheten när jag bakar:)
 
Chocolate cake with coffee glaze
  • 100 g mjölkfri choklad
  • 200 g mjölkfritt margarin
  • 4 dl socker
  • 4 ägg
  • 3 dl vetemjöl
  • 1 dl kakao
  • 1 tsk bakpulver
  • 3 tsk vaniljsocker

 

Glasyr
  • 50 g mjölkfritt margarin
  • 1 dl muskovadosocker
  • 1 dl Nespresso Arpeggio
  • 0,5 dl havregrädde
  • 100 g mjölkfri choklad
Garnering: 1-2 dl rostade hasselnötter, kakao
 
Gör så här:
  1. Smält chokladen över ett vattenbad.
  2. Vispa margarin och socker pösigt. Vispa i äggen ett i sänder.
  3. Blanda ihop de torra ingredienserna och tillsätt därefter i margarinblandningen. Blanda.
  4. Rör till sist ner den smälta chokladen i blandningen.
  5. Smörj och bröa en springform ca 26 cm i diameter. Häll i smeten och grädda i ca 40 minuter, 175 grader. Kakan ska vara något lös i mitten.
  6. Gör glasyren. Blanda alla ingredienser i en kastrull. Småkoka ca 10 minuter tills smeten tjocknat.
  7. Ta från värmen och bryt ner chokladen i glasyren.
  8. När kakan svalnat något, bred glasyren över. Garnera med rostade hasselnötter och pudra kakao över.
 
 
Skogsraah ☾
2015-12-30 @ 02:59:06
URL: http://skogsraah.se

Ser sååå gott ut!




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

mjolkfriabakverk.blogg.se

Jag bakar mjölkfritt, dvs utan både laktos och mjölkprotein. Det viktigaste för mig är att det ska vara bakverk som alla kan njuta av med eller utan en mjölkallergi. Visst går det att baka goda och tilltalande mjölkfria bakverk. Välkommen till min blogg!

RSS 2.0