Frozen chocoholic dream

 
 
Tanken var att göra en mjölkfri cheesecake men det blev inte bra! Den soyabaserade cream cheese smakade förfärligt. Det blev en chokladvariant istället och det ångrar jag inte! Nyår idag men också min mans födelsedag.
Vill önska alla som tittat inom här ett riktigt Gott nytt år!
Frozen chocoholic dream
  • 300 g digistivekex (oliv)
  • 100 g mjölkfritt margarin
  • 0,5 dl kokande vatten
  • 0,5 dl gelesocker multi
  • 5 dl alpro soyagrädde
  • 400 g mjölkfri choklad
  • 210 g Fazer wienernougat (1 st ask)
  • Garnering choklad, hallon
Gör så här:
  1. Krossa digestivekexen fint. Smält margarinet och häll över kexmassan. Blanda.
  2. Tryck ut  kexmassan i en springform ca 24 cm i diameter. Grädda ca 10-15 minuter, 175 grader. Ställ svalt.
  3. Koka upp vatten och tillsätt gelésocker. Småkoka ca 3 minuter under lite omrörning. Ställ svalt.
  4. Vispa soyagrädden hårt och häll i det avsvalnade gelévattnet. Blanda väl.
  5. Smält chokladen över ett vattenbad.
  6. Ta hälften av grädden och rör ner chokladen. Häll chokladblandblandningen över kexbotten, ställ i frysen.
  7. Smält wienernougaten över ett vattenbad. Ta resten av grädden och blanda ner nougaten. Ta springformen från frysen och häll nougatgrädden överst. Ställ tillbaka i frysen. Låt stå i minst 2 h.
  8. Garnera efter tycke och smak. Har provat en ny choklad från i choc som jag gjorde chokladkyssar av. Kan varm rekommenderas. 
 
 
 

 

 



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

mjolkfriabakverk.blogg.se

Jag bakar mjölkfritt, dvs utan både laktos och mjölkprotein. Det viktigaste för mig är att det ska vara bakverk som alla kan njuta av med eller utan en mjölkallergi. Visst går det att baka goda och tilltalande mjölkfria bakverk. Välkommen till min blogg!

RSS 2.0