Chokladmarängstårta med kolakräm

Detta är min favorit bland tårtor. Pappersreceptet är så gammalt så att det vittrat sönder. Perfekt att den nu kommer in på bloggen. Kan inte minnas hur många år sedan jag sist åt denna. Idag är det min födelsedag och då passar det perfekt! Den mjölkfria varianten mäter sig riktigt bra mot originalet.
 
Chokladmarängstårta med kolakräm
 
  • 5 äggvitor
  • 2 dl socker
  • 75 g finhackade hasselnötter
  • 2,5 msk kakao
  • 1 msk vaniljsocker
Fyllning 1
  • 5 äggulor
  • 1,5 dl socker
  • 1 dl alpro soyavisp
  • 100 g mjölkfri choklad
  • 150 g mjölkfritt marfarin
Fyllning 2
  • 1,5 dl alpro soyavsisp
  • 0,5 dl lemoncurd
Gör så här:
  1. Vispa äggvitorna fast.
  2. Blanda ner socker, finhackade hasselnötter, kakao och vaniljsocker.
  3. Bred ut smeten i två bakpappersklädda formar ca 20 cm i diameter.
  4. Grädda på 150 grader, ca 30 minuter. Låt svalna.
  5. Gör fyllning 1. Blanda äggulor, socker och soyavsip i en kastrull. Sjud under ständig vispning tills det blir en tjock kräm. Ta från värmen och tillsätt chokladen. Rör tills allt smält, tillsätt därefter margarinet och rör om. Ställ svalt.
  6. Gör fyllning 2. Vispa soyavisp hårt och tillsätt därefter lemoncurd.
  7. Sätt ihop tårtan och garnera efter tycke och smak.
 



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

mjolkfriabakverk.blogg.se

Jag bakar mjölkfritt, dvs utan både laktos och mjölkprotein. Det viktigaste för mig är att det ska vara bakverk som alla kan njuta av med eller utan en mjölkallergi. Visst går det att baka goda och tilltalande mjölkfria bakverk. Välkommen till min blogg!

RSS 2.0