Kolabakelser

Detta recept är så gammalt att jag inte vet varifrån det kommer. Kakorna har i alla fall bakats i många år inom familjen.
 
Kolabakelser
  • 1 ägg
  • 2 dl socker
  • 400 g mjölkfritt margarin
  • 3 dl havregryn
  • 5 dl vetemjöl
  • 4 tsk bakpulver
Glasyr
  • 150 g mjölkfritt margarin
  • 6 msk planti creamy cooking
  • 2 msk kakao
  • 2 dl socker
  • 1 msk vetemjöl
  • 1 hg skållad hackad mandel
Gör så här:
  1. Smält margarin och låt det kallna.
  2.  Vispa ägg och socker pösigt.  Blanda ihop de torra ingredienserna och rör ner det i äggsmeten.
  3. Tillsätt margarinet. Blanda väl.
  4. Lägg en klick deg ca 1,5 msk i aluminiumformar.
  5. Grädda på 175 grader i ca 13-15 minuter.
  6. Gör under tiden glasyren. Blanda ihop alla ingredienser i en kastrull. Låt det sjuda i ca 10 minuter. Rör om då och då.
  7. Häll lite glasyr över de gräddade kakorna och in i ugnen igen i ca 5 minuter.



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

mjolkfriabakverk.blogg.se

Jag bakar mjölkfritt, dvs utan både laktos och mjölkprotein. Det viktigaste för mig är att det ska vara bakverk som alla kan njuta av med eller utan en mjölkallergi. Visst går det att baka goda och tilltalande mjölkfria bakverk. Välkommen till min blogg!

RSS 2.0