Jordnötskladdis

Denna kladdkakan kom till när jag var på lokala fiket igår. Givetvis vill jag att sonen ska få möjlighet att fika på något lika gott. Detta är min version av den. Vilken som är godast? Min självklart:)
Älskar nötter och kladdkaka så denna kombon är super! 
 
Jordnötskladdis
 
 
Kladdkaka
  • 200 g mjölkfritt margarin
  • 4 ägg
  • 4 dl socker
  • 1 msk vaniljsocker
  • 2 dl vetemjöl
Mellanlager
  • 2 dl jordnötssmör
  • 4 medjool dadlar
  • 4 msk alpro soyavisp
  • 3 msk agavesirap (kan uteslutas, smaka dig fram)
Topping
  • 200 g mjölkfri choklad
  • 3 dl salatde jordnötter
Gör så här:
  1. Börja med kladdkakakan. Smält margarinet i en kastrull. Ta från värmen.
  2. Vispa ägg och socker poröst.
  3. Blanda därefter ner alla ingredienser i äggblandningen. Blanda ordentligt.
  4. Häll smeten i en smord springform 26 cm i diameter. (just denna kakan råkade jag ta en 24 cm i diameter)
  5. Grädda i 15 minuter på 175 grader, lägg på några extra minuter om springformen är mindre än 26. Kakan ska vara lös i mitten. Låt svalna ordentligt. Jag sätter alltid in kladdkakan i frysen när den svalnat lite.
  6. Gör mellanlagret. Mixa medjool dadlarna (dessa är mycket större och sötare än vanliga dadlar). Tillsätt övriga ingredienser och mixa fint. Ställ in blandningen i kylen, lättare att fördela snyggt på kladdkakan sen.
  7. Ta fram den kylda kladdkakan. Kavla ut jordnötsblandningen mellan ett bakplåtspapper. Lägg på kladdkakan. Gör därefter toppingen. Smält choklad över ett vattenbad och tillsätt därefter jordnötterna. Fördela överst på kladdkakan och kyl innan servering.



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

mjolkfriabakverk.blogg.se

Jag bakar mjölkfritt, dvs utan både laktos och mjölkprotein. Det viktigaste för mig är att det ska vara bakverk som alla kan njuta av med eller utan en mjölkallergi. Visst går det att baka goda och tilltalande mjölkfria bakverk. Välkommen till min blogg!

RSS 2.0