Frisk citron-lime dessert med pistaschcrumble

Denna dessert blev jag riktigt nöjd med. Supergod och lätt att göra! Botten är en sockerkaka med smak av lime. Därefter soyavisp smaksatt med lemoncurd och desserten är toppad med pistaschcrumble. Jag fick ut 7 desserter men ökar man mängden lemoncurdvisp blir det lätt fler.
 
Frisk citron-lime dessert med pistaschcrumble
 
Sockerkaka
  • 200 g mjölkfritt margarin
  • 2,5 dl socker
  • 3 ägg
  • 4 dl vetemjöl
  • 1 tsk bakpulver
  • rivet skal av en lime
  • 1 dl soyavisp

Lemoncurdvisp

  • 2,5 dl soyavisp
  • 1 - 1,5 dl lemoncurd
Pistaschcrumble
  • 50 g mjölkfritt margarin
  • 1,5 dl rörsocker
  • 1,5 dl vetemjöl
  • 1 dl pistaschnötter hackade
  • havssalt
Gör så här:
  1. Börja med att göra sockerkakan. Vispa margarin och socker poröst, tillsätt därefter äggen.
  2. Blanda ihop de torra ingredienserna och häll därefter i smeten. Tillsätt skalet av lime och soyavsip. Vispa ihop till en jämn smet.
  3. Häll smeten i en smord och bröad sockerkakasform. Grädda i 175 grader, ca 40 minuter. Prova med en sticka, ska vara fast. Låt svalna.
  4. Vispa soyavsip hårt och tillsätt lemoncurd. Blanda väl. Ställ kylskåpskallt.
  5. Gör pistaschcrumble. Blanda ihop alla ingredienser till en smuldeg. Bred ut på bakplåtspapper och grädda i ugnen 200 grader, ca 10 minuter. Låt svalna.
  6. Gör iordning desserten precis innan den ska serveras. Använd valfri serveringsglas/ skålar. Skär sockerkaka i önskad mängd, skeda över lemoncurdvisp och toppa med pistaschcrumble. Lite mynta är snyggt som garnering.
 
 



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

mjolkfriabakverk.blogg.se

Jag bakar mjölkfritt, dvs utan både laktos och mjölkprotein. Det viktigaste för mig är att det ska vara bakverk som alla kan njuta av med eller utan en mjölkallergi. Visst går det att baka goda och tilltalande mjölkfria bakverk. Välkommen till min blogg!

RSS 2.0