Hallonmousse på browniebotten

Hallonmousse och brownie gifter sig fint! Tårtan görs med fördel dagen innan då den behöver frysas. Brownien är Roy Fares recept och en av mina favoriter. Moussen gör jag med gelésocker då jag vill ha den vegetarisk, den blir dock inte lika fast som med gelatinblad, men det är en smaksak.
 
Hallonmousse på browniebotten
 

Brownie, klicka för recept HÄR

 

Halllonmousse

  1. 2 dl alpro soyagrädde
  2. 2 äggvitor
  3. några droppar citronjuice
  4. 2 dl gelesocker Multi
  5. 1 dl vatten
  6. 225 gram hallon

Gör så här:

  1. Följ receptet till Brownie men grädda i en smord och bröad springform 26 cm i diameter. Grädda i 20 minuter. Låt svalna i formen.
  2. Gör hallonmoussen. Vispa soyagrädde hårt.
  3. Vispa äggvitor och citronjuice fast.
  4. Koka upp gelésocker och vatten.
  5. Häll sockervattnet i äggviteblandningen och vispa marängen ytterligare 5 minuter.
  6. Mixa hallonen och vänd ner i marängen, blanda väl.
  7. Häll moussen över browniebotten och ställ formen i frysen minst 5 timmar. Ta fram 20 minuter innan servering.

 

 

 




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

mjolkfriabakverk.blogg.se

Jag bakar mjölkfritt, dvs utan både laktos och mjölkprotein. Det viktigaste för mig är att det ska vara bakverk som alla kan njuta av med eller utan en mjölkallergi. Visst går det att baka goda och tilltalande mjölkfria bakverk. Välkommen till min blogg!

RSS 2.0