Fake Banoffee pie

Denna söta efterrätt görs med kondenserad mjölk och vispgrädde. Har gjort en variant med kolasås och marängtäcke istället. Blev inte så dumt!
 
Fake Banoffee pie
  • 400 g oliv digestivekex (finns många märken av digestivekex som innehåller mjölk)
  • 125 g mjölkfritt margarin
  • 2 st bananer

Kolasås

  • 1 dl socker
  • 0,5 dl planti creamy cooking (havregrädde)
  • 0,5 dl ljus sirap
  • 1 msk vaniljsocker
  • 50 g mjölkfritt margarin
Marängtäcke
  • 2 äggvitor
  • 1,5 dl socker
 
Gör så här:
  1. Krossa digestivekexen med mortel eller mixer.
  2. Smält margarinet och blanda ihop med digestive.
  3. Tryck ut kexblandningen i en springform ca 24 cm i diameter. Viktigt att trycka till ordentligt så att den blir kompakt.
  4. Grädda i ca 8-10 minuter på 175 grader. Ställ svalt.
  5. Gör kolasåsen. Häll alla ingredienser i en kastrull och småkoka under omrörning ca 10-15 minuter. Låt svalna.
  6. Gör marängtäcke. Vispa äggvitor till hårt skum. Tillsätt sockret, lite i taget och vispa ytterligare 1 min.
  7. Nu är det dags att sätta ihop pajen. Skiva bananerna. Lägg på kexbotten. Häll över kolasåsen. Klicka över marängen.
  8. Bränn marängen eller grädda i ugnen i några minuter.
 
a n n i k a
2015-11-15 @ 11:40:53
URL: http://blogofphoto.webblogg.se

Gott!

Matilda Berlin
2015-11-15 @ 14:03:50
URL: http://matildaberlin.blogg.se/

Men åhh vad gott det ser ut! Ungefär hur lång tid tar det? Ska hålla middag ikväll och nu har jag hittat desserten (perfekt!). Men kan vara bra att vet för planeringens skull ;)

Svar: Hej, vad kul!Det är "kylningen" som tar lite tid. Botten, såsen och marängen går i ett nafs. Jag hade lite bråttom så jag satte in kexbotten i frysen och såsen i kylskåpet en liten stund. Annars kan du ju förbereda botten och såsen redan nu så har du en dessert klar på nolltid:)
Anna




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

mjolkfriabakverk.blogg.se

Jag bakar mjölkfritt, dvs utan både laktos och mjölkprotein. Det viktigaste för mig är att det ska vara bakverk som alla kan njuta av med eller utan en mjölkallergi. Visst går det att baka goda och tilltalande mjölkfria bakverk. Välkommen till min blogg!

RSS 2.0