Choklad- & kolapaj

Smarrig och mäktig paj med ett tjockt lager kola. Grundreceptet kommer från tidningen Hembakat.
Choklad- & kolapaj
  • 200 g mjölkfritt margarin
  • 6 dl vetemjöl
  • 1 dl florsocker
  • 2 äggulor
Kolafyllning
  • 150 g mjölkfritt margarin
  • 3 dl farinsocker
  • 2 dl ljus sirap
  • 1 msk vaniljsocker
  • 1 dl planti creamy cooking (fd Carlshamn gott i maten)
  • 100 g mjölkfri choklad
Gör så här:
  1. Arbeta ihop alla ingredienser till pajbotten. Tryck ut degen i en form ca 29 cm i diameter.
  2. Nagga med en gaffel för att undvika luftbubblor under gräddningen. Förgrädda ca 20 min på 175 grader.
  3. Gör kolafyllningen. Smält margarinet i en kastrull. Rör ner resten av ingredienserna. Låt småkoka i ca 5 minuter. Häll kolasmeten på pajskalet. Grädda i ca 7 minuter.
  4. Låt pajen svalna något, strö därefter på grovhackad choklad. Ställ pajen i kylen innan servering.
 

 

 
 
Beatrice Jakobsson - Fotograf
2015-05-30 @ 21:22:06
URL: http://beattriicee.blogg.se/

Ser sjukt gott ut! :)

Svar: Kan jag intyga att den är :)
Anna

Jennifer D
2015-05-30 @ 21:31:32
URL: http://jenniferdb.blogg.se/

Åh vad gott

Jennifer D
2015-05-30 @ 21:31:33
URL: http://jenniferdb.blogg.se/

Åh vad gott




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

mjolkfriabakverk.blogg.se

Jag bakar mjölkfritt, dvs utan både laktos och mjölkprotein. Det viktigaste för mig är att det ska vara bakverk som alla kan njuta av med eller utan en mjölkallergi. Visst går det att baka goda och tilltalande mjölkfria bakverk. Välkommen till min blogg!

RSS 2.0