Kokosmums

 
Snabba och lättgjorda kokosmums/gräddbullar. Mjölkfri och glutenfri. Receptet till dessa har jag hittat på recepten.se. Är inte så förtjust i gelatinpulver så någon gång kommer jag göra kokosmums med ett vegetabiliskt gelésocker. Går bra att frysa dessa.
 
Kokosmums
  • 1 äggvita
  • 4,5 dl socker
  • 0,75 dl florsocker
  • 1,5 dl kallt vatten
  • 1,5 dl kokhett vatten
  • 1,5 msk gelatinpulver
  • garnering kokos med några droppar gul karamellfärg
Gör så här:
  1. Häll socker, florsocker och äggvita och det kalla vattnet i en bunke. Använd gärna en assistent då smeten ska vispas länge. Blanda lite lätt.
  2. Rör ut gelatinpulvret i det kokheta vattnet. Får inte vara några klumpar.
  3. Tillsätt gelatinblandningen till sockerblandningen.
  4. Vispa i ca 25 minuter. Smeten ska vara fast och fluffig
  5. Häll lite av den färgade kokosen i en form ca 30*30 cm. Klicka ut smeten och täck med nästan resten av kokosen.
  6. Låt smeten stå kallt ca 3 timmar tills den stelnat. Skär i önskade rutor. Doppa snittytorna i kokos så att hela bitarna blir täckta. Förvaras svalt, går bra att frysa.
ɑ n n i k ɑ
2015-03-28 @ 14:43:43
URL: http://blogofphoto.webblogg.se

Gott!

ɑ n n i k ɑ
2015-03-28 @ 17:04:46
URL: http://blogofphoto.webblogg.se

SV: tackar så mycket :)




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

mjolkfriabakverk.blogg.se

Jag bakar mjölkfritt, dvs utan både laktos och mjölkprotein. Det viktigaste för mig är att det ska vara bakverk som alla kan njuta av med eller utan en mjölkallergi. Visst går det att baka goda och tilltalande mjölkfria bakverk. Välkommen till min blogg!

RSS 2.0